26 Μαρ 2013

Promethean Activeboard



Στο πιο πάνω βίντεο παρουσιάζεται σε πολύ γενικές γραμμές ο διαδραστικός πίνακας Activeboard 500 Pro της Promethean. Οι δυνατότητες και οι ευκολίες που προσφέρει ο πίνακας μαζί με το λογισμικό που τον υποστηρίζει είναι εξαιρετικής σημασίας τόσο σε παιδαγωγικό επίπεδο όσο και σε πρακτικό.

Συγκρίνοντας την προ διαδραστικού πίνακα εποχή με αυτήν που ακολούθησε, εκείνο που παρατήρησα προσωπικά στη δική μου τάξη είναι ότι τα παιδιά είναι περισσότερο κινητοποιημένα. Αυξήθηκαν τα κίνητρά τους για συμμετοχή στο μάθημα και το ενδιαφέρον τους γενικότερα κατά την εξέλιξη της διδασκαλίας. 

Πέραν από αυτά, το πιο αξιοσημείωτο είναι πως ο διαδραστικός προσφέρεται για δημιουργία πολυμεσικών περιβαλλόντων μάθησης. Μπορεί κανείς να χρησιμοποιήσει τα λογισμικά που υπάρχουν στον υπολογιστή μέσα από την επιφάνεια εργασίας του διαδραστικού πίνακα χωρίς να χρειάζεται να κάθεται στον υπολογιστή για να δίνει τις απαραίτητες εντολές. Είναι γνωστό ότι οι ηλεκτρονικοί υπολογιστές στα σχολεία είναι πολύ καλά εφοδιασμένοι με προγράμματα και λογισμικά. Ωστόσο, πολλές φορές έμεναν αναξιοποίητα εντός τάξης, είτε επειδή υπήρχε ένας υπολογιστής, είτε διότι ο δάσκαλος έπρεπε ταυτόχρονα να διαχειριστεί και την τάξη σε επίπεδο συμπεριφοράς και να χρησιμοποιήσει τον υπολογιστή, τακτική που εμπεριείχε πολλές προκλήσεις και δυσκολίες. Αντιθέτως, με την ύπαρξη του διαδραστικού στέκεται στον πίνακα και χειρίζεται όλα τα λογισμικά με μεγάλη ευκολία, ενώ παράλληλα διαχειρίζεται και την τάξη χωρίς να προκύπτουν προβλήματα.

Επιπλέον, ένα άλλο σημαντικό στοιχείο που πιστεύω ότι εξυπηρετείται με τη χρήση διαδραστικού είναι η επικοινωνία ανάμεσα σε εκπαιδευτικό και παιδιά. Ανά πάσα στιγμή επισημαίνεται το σημείο αναφοράς (βιβλίο, φύλλο εργασίας) και είσαι σε θέση να γνωρίζεις αν τα παιδιά σε παρακολουθούν ή αν τα "έχεις χάσει". Μέσα από τον προφορικό λόγο και το εποπτικό κανάλι (διαδραστικός) προσφέρονται ενισχυμένα ερεθίσματα και στηρίζονται τα ποικίλα στυλ μάθησης. Το γεγονός ότι υπάρχει η δυνατότητα να επεμβαίνεις πάνω στα βιβλία, να αποθηκεύεις όλες τις σημειώσεις κατά τη διάρκεια του μαθήματος και ανά πάσα στιγμή να τις επαναφέρεις για σκοπούς επανάληψης - υπενθύμισης είναι ανεκτίμητης αξίας.

Από την άλλη και ο ίδιος ο διαδραστικός από μόνος του είναι σπουδαίο εργαλείο με παιδαγωγική προσθετική αξία. Η βάση δεδομένων (χάρτες, γεωμετρικά σχήματα, εικόνες...) και τα εργαλεία που είναι ενσωματωμένα σε αυτόν με την κατάλληλη αξιοποίηση προσφέρουν την ευκαιρία για αποσαφήνιση δύσκολων εννοιών και καλλιέργεια βασικών δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, μία δεξιότητα που κάθε χρόνο εντοπίζω ότι δυσκολεύει τα παιδιά είναι η μέτρηση γωνιών με τη βοήθεια μοιρογνωμονίου όσον απλό και αν ακούγεται. Στην πράξη δεν είναι! Φέτος, που ταυτόχρονα με το συμβατικό τρόπο προσέγγισης, χρησιμοποιήσαμε και το διαδραστικό πίνανα με το μοιρογνωμόνιό του, φάνηκε ότι τα παιδιά ανέπτυξαν την εν λόγω δεξιότητα σε ικανοποιητικότερο βαθμό και σε συντομότερο χρονικό διάστημα. 

Τέλος, θεωρώ ότι το πιο σημαντικό είναι τα ερείσματα που μπορεί να προσφέρει ο εκπαιδευτικός μέσω του διαδραστικού για ανάπτυξη της σκέψης (συμπεριλαμβανομένου και της κριτικής σκέψης) των παιδιών μέσα από προβληματισμούς που αναπτύσσονται και διλήμματα που τίθενται. Με τη χρήση εικόνων, γραφικών και βίντεο μέσα από ένα σωστό πλαίσιο προβληματισμού, γίνονται πολύ ουσιαστικές και εποικοδομητικές συζητήσεις και αναπτύσσονται δεξιότητες ανώτερων γνωστικών λειτουργιών οι οποίες λόγω της "κρυφής" τους φύσης, πολλές φορές παραγνωρίζονται ή δε λαμβάνονται καν υπόψη κατά τη διαδικασία της μάθησης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου