18 Φεβ 2013

ΤΠΕ στα πλαίσια της κατ' οίκον εργασίας

Η ΧΡΗΣΗ ΤΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΡΓΑΛΕΙΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ (http://mariaiacovou.blogspot.com/)

Η ανάρτηση της φίλης Μαρίας με προβλήματισε σε μεγάλο βαθμό για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί να αξιοποιηθούν οι ΤΠΕ στα πλαίσια μιας διδασκαλίας καθώς και τους περιορισμούς που έχει να αντιμετωπίσει ένας / μία εκπαιδευτικός, όταν θέλει να τις ενσωματώσει στο μάθημά του / της! Η πιο εύκολη πρακτική, που συνηθίζουμε οι περισσότεροι από μας, είναι η χρήση του υπολογιστή για να προβάλουμε κάτι στον πίνακα με τη βοήθεια του dlp. Το ερώτημα όμως είναι κατά πόσο, κάτω από τέτοια περίσταση, μεταμορφώνεται σε εργαλείο διαφοροποίησης ή απλά σε εναλλακτικό εποπτικό μέσο. Νομίζω ότι η απάντηση κινείται περισσότερο στο πρώτο άκρο παρά στο δεύτερο, με εξαίρεση κάποιες περιπτώσεις που ένα λογισμικό ή  άλλο πρόγραμμα χρησιμοποιείται για να εξηγήσουμε καλύτερα μια "έννοια" στα παιδιά.  Πέραν από αυτά, θεωρώ ότι σ' ένα σαραντάλεπτο με την παρουσία ενός μόνο υπολογιστή στην τάξη, καλύτερη αξιοποίησή της σπάνια μπορεί να γίνει! Πόσο δε μάλλον σε διδασκαλίες που κάποιες από τις δραστηριότητές μας είναι βασισμένες στον υπολογιστή, και συνήθως ζητάμε από μια ομάδα παιδιών (4-5 στην καλύτερη των περιπτώσεων) να χρησιμοποιήσουν ένα πρόγραμμα / μια σελίδα για να απαντήσουν κάποιους προβληματισμούς ή ερωτήματα. Κακά τα ψέματα, χωρίς την ύπαρξη εργαστηρίου στο σχολείο ή ομάδας υπολογιστών στην τάξη είναι πολύ δύσκολη η ορθή αξιοποίηση των ΤΠΕ. Ή μήπως είναι ηθικά ορθό να στέλνω στον υπολογιστή πάντα τον "αδύνατο"  για εξάσκηση, ή τον "άταχτο" για να κάθεται ήσυχος; Ή είναι ηθικά ορθότερο να μη στέλνω παιδιά που δεν ξέρουν να χρησιμοποιούν τον Υ/Η (έχει αρκετά!) και να διαλέγω από τα άλλα παιδιά της τάξης;

Ένα πιθανό πλαίσιο αξιοποίησης των ΤΠΕ, το οποίο προϋποθέτει ότι όλα τα παιδιά έχουν ηλεκτρονικό υπολογιστή στο σπίτι, είναι η χρήση των ΤΠΕ στα πλαίσια της κατ' οίκον εργασίας. Κάθε παιδί, στο χρόνο του,  ασχολείται με το δικό του ρυθμό σε προβληματισμούς - ερωτήματα που τίθενται. Είναι εδώ που διαφοροποιείται ο ρόλος του εκπαιδευτικού. Καλείται να δημιουργήσει ένα ηλεκτρονικό μαθησιακό περιβάλλον με έξτρα ασκήσεις και δραστηριότητες βάσει των παιδιών της τάξης του / της. Ο /η καθένας / καθεμιά με τον τρόπο του (παιδιά, εκπαιδευτικός) συμβάλλει στη δημιουργία και ανάπτυξη ενός δυναμικού περιβάλλοντος μάθησης, με  τους "δρώντες" (δανείζομαι τον όρο της Μαρίας) να αλληλοσυμπληρώνονται. Οι ΤΠΕ δίνουν την ευκαιρία στα παιδιά να αυτενεργήσουν και να εκφραστούν με τρόπο ποιοτικό και διερευνητικό οικοδομώντας τις νέες γνώσεις. Παράλληλα, δίνουν ερεθίσματα στο οικογενειακό περιβάλλον να αφιερώσει ποιοτικό χρόνο στο παιδί ώστε να ενημερωθεί και, αν μπορεί και χρειάζεται, να βοηθήσει! Θέλουμε τους γονείς δίπλα μας... ασχέτως τι διακηρύττουν οι εγκύκλιοι του Υπουργείου... Δεν είπαμε να αναλάβουν το ρόλο μας. Όχι! Απλά η εμπειρία μού δείχνει ότι όταν οι γονείς έχουν έννοια, τα παιδιά είναι πιο υπεύθυνα και αναπτύσσουν θετικότερη στάση προς τη μάθηση!!!

Anyway. Θα προσπαθήσω να εφαρμόσω τα πιο πάνω στην τάξη μου, στα πλαίσια της κατ' οίκον εργασίας και θα επανέλθω... TO BE CONTINUED!!!


(απολογούμαι για τη χρήση των όρων στα εισαγωγικά - είναι για να έχουμε κοινή βάση επικοινωνίας)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου